top of page

Strategické řízení duševního vlastnictví: Propojení inovací s business strategií


Duševní vlastnictví (IP) dnes hraje v podnikání (ale i akademické sféře) důležitou roli. Nejde ale jen o právní ochranu inovací a nápadů. Zásadní je schopnost efektivně sladit tuto ochranu s obchodními cíli. K tomu slouží přístup, který nevychází čistě z právních požadavků, ale především z obchodní hodnoty, kterou IP firmě nebo univerzitě přináší. Namísto tradičního právního rámce je tu kladen důraz na to, jak IP může ovlivnit růst firmy, univerzity, či úspěšné komercializace jejich výsledků.

strategická ochrana duševního vlastnictví

První krok k lepší správě duševního vlastnictví spočívá v rychlém zhodnocení IP portfolia. Firmy a univerzity by si měly položit otázku, zda je jejich ochrana skutečně efektivní a zda odpovídá jejich hlavním prioritám – ať už jde o obchodní cíle nebo strategické ambice. Často se stává, že investice směřuje do ochrany, která ve skutečnosti nepřináší žádnou reálnou hodnotu. Nebo naopak je podceněna oblast klíčová pro konkurenční výhodu firmy, případně potenciál transferu technologií v případě univerzit a ochrana není dostatečná. Identifikace těchto nedostatků nabízí usnadnění rozhodování o tom, kde ochranu posílit a kde naopak ušetřit.


Zajímavým nástrojem v tomto procesu je analýza konkurence. Firmy mnohdy nevědí, jak přesně přistupuje k ochraně svých inovací konkurence. Analýza odhalí jak přímé konkurenty, tak i ty nepřímé, o kterých firma nemusela mít ani ponětí. Tento vhled do tržního prostředí pomáhá upravit strategii ochrany duševního vlastnictví a zároveň posílit konkurenční postavení na trhu.

optimalizace duševního vlastnictví

Dalším zásadním krokem je ocenění hodnoty duševního vlastnictví. To může být obtížné, protože IP nemá vždy zřejmou tržní hodnotu, zvláště pokud jde o technicky složité a významně inovativní, mnohdy disruptivní, výsledky. Výnosová metoda, která vychází z reálného tržního potenciálu, umožňuje kvantifikovat přidanou hodnotu IP a může se stát důležitým nástrojem jak pro firmy, které chtějí získat investory, tak pro univerzity, které chtějí úspěšně komercializovat své technologie či znalosti. I když v Česku zatím není možné zahrnout tuto hodnotu do účetních aktiv společnosti a tím explicitně zvýšit její valuaci, v některých zemích, jako například ve Švédsku, je to běžná praxe. Taková ocenění mohou významně posílit vyjednávací pozici firem při jednání s investory či partnery, což je důležité pro firmy hledající financování nebo univerzity hledající partnery pro transfer technologií a znalostí.


Pro investory a firmy je klíčové nejen to, aby bylo duševní vlastnictví dobře chráněno, ale aby přinášelo skutečnou hodnotu. IP due diligence, na které se zaměřujeme i my v UNICO, se na rozdíl od právních auditů soustředí na obsahovou stránku – díky široké síti doménových expertů umíme zhodnotit, zda předmětná technologie či jiné IP skutečně funguje a identifikujeme potenciální technická (obsahová) i obchodní rizika související s hodnoceným duševním vlastnictvím. Tento přístup je cenný zejména pro investory zaměřené na technologicky náročné projekty, ale také pro univerzity řešící potenciální komercializaci svého IP.


Zjednodušeně řečeno, duševní vlastnictví hraje zásadní roli jak pro firmy, tak pro univerzity, a to nejen z hlediska ochrany inovací, ale především v propojení s obchodními a strategickými cíli. Správná správa a optimalizace IP může výrazně posílit konkurenceschopnost, otevřít nové možnosti pro komercializaci výsledků, zlepšit pozici při jednání s investory či partnery nebo “jenom” ušetřit peníze.

Comments


Image by El Guseinov
bottom of page